måndag 15 april 2013

Dålig självkänsla

Jag har tappat bort mig själv genom åren. När jag var yngre hade jag ett jävla självförtroende och lät inte någon sätta sig på mig. Sa precis vad jag tyckte och tänkte. Dock var det jag presterade det viktiga inte vem jag var. Jag fick aldrig uppskattning för den person jag var förutom från farmor utan för det jag presterade så min självkänsla fanns inte.

Sedan jag blev sjuk och inte längre kan vara den presterare som jag alltid har varit så har jag tappat bort mig själv. Jag ältar saker som händer, är rädd för vad andra tycker, vill inte gör mig ovän med någon, tycker illa om mig själv osv.

I dagsläget är det ofta hundrelaterade saker som får mig att må väldigt bra eller väldigt dåligt. Kanske för att det är mitt stora intresse och för att jag inte kan jobba längre.

I fredag blev min hund oprovocerat påflugen utav en hund när vi var på utflykt. En hane som inte är riktigt hanterad och vars ägare inte kunde hålla i honom. Gjorde ingen grej av det men det är en av de få gångerna som min hund har fått försvara sig.
 
Hon är väldigt positiv till andra hundar generellt. Vi bor ju på vischan. Här går alla hundar lösa på promenaden och det fungerar bra.

I lördags så kom det nya hundar på vårt ”revir”. Våran hund går lös och jag ropar att kan ni stanna så jag kan koppla min hund. De går vidare mot oss och jag hinner inte koppla upp.
Hanhunden är otrevlig och min hund säger ifrån varpå dessa ägare påstår att min hund vill döda deras hundar. Jag förklarar så är inte fallet utan att hon svarade på hans utfall.
Ber i alla fall om ursäkt, vilket inte de gör sen talar de om att deras tik löper och att han försvarar henne. Då förstår jag utfallet från hans sida.
Varför går man vidare mot någon som bett att de ska stanna? Framförallt om man har en löptik. De visste ju inte att jag har en tik. Tänk om jag haft lånehunden här.

Även om jag vet att det inte var mitt fel så ältar jag det hela dagen. Tänker att två dagar på raken så har hon fått försvara sig. Vill inte att det ska bli något bestående. Min man blir arg för han tycker att jag överdriver och det var ju ingen grej. Men för mig är det de. Jag vill inte hamna i sådana situationer. Min ångestnivå blir högre och jag börjar tvivla på min förmåga. Vill vara duktig.

Bestämde mig för att vi måste utsätta oss för mycket hundar genast. Så igår åkte vi 7 mil in till Gärdet. Det var inga som helst problem. Min hund var trevlig och sprang lös. Sedan fikade vi på Hundudden. Fick bekräftat det jag egentligen vet, jag har en bra hund och jag kan hantera henne på ett bra sätt.
Det var skönt att ge Ångestdjävulen en rejäl käftsmäll!

Mitt mantra och det jag måste jobba hårt med nu är,

Jag duger som jag är och gör så gott jag kan.

Det saker jag kan gör behöver inte vara perfekta utan det kanske kan räcka med tillräckligt bra.

12 kommentarer:

  1. Finns gott om hundägare som inte kan hantera sin hund!! Att ha en löpande tik lös är väl mer än dumt.....
    Vi gör vårt bästa och duger så bra-vi är faktiskt helt ok!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundarna var inte lösa, min var.
      Men som du säger vi gör vårt bästa och duger bra.
      kram

      Radera
  2. Sista raderna i ditt inlägg ska du ta fasta på! Tillräckligt bra är gott nog.
    jag är själv väldigt konflikträdd, jobbigt många ggr, t ex då jag ska säga upp assistenter.

    Men vi duger som vi är!!

    Det finns många konstiga hundägare som faktiskt kan vara till skada, både för egen och andras hundar. Borde vara körkort på hund..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jobbar verkligen på det men det är svårt.
      Jag gör inte rätt alla gånger med min hund men jag försöker åtminstone. Körkort på hund tycker jag är en bra idé.

      Kram

      Radera
  3. Jag känner igen mig själv så himla mycket i det här att älta. Förr i tiden ältade jag jättemycket. Jag kunde liksom inte släppa saker som hänt: händelser då jag tyckte att jag gjort bort mig eller agerat fel. d

    Jag brukade också ha jättemycket prestationsångest. Kanske att de två hänger ihop: vi tänker att vi måste vara perfekta i alla lägen? Att vi ska ha kontroll och säga de perfekta sakerna och så vidare.

    Jag vet inte vad som hände, men nu är det sällan så längre för mig. Kanske att terapin hjälpte, kanske medicin. Jag vet bara att det kan gå över eller iaf bli mycket bättre. Jag tror att du också kommer komma dit.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så har jag också varit. Nu har det blivit bättre men jag mycket kvar att jobba på.

      Jag tror att prestationsångest har väldigt mycket med saken att göra. Jag pratade med psykologen idag om den här händelsen och fick en del att tänka på.

      Det är inte allt eller inget, allt är inte svart eller vitt. Jag måste hitta nyanserna och inte ta så illa vid mig för jag duger som är och gör verkligen så gott jag kan om inte ännu mer.

      Kram

      Radera
  4. Jag har blivit bättre med ältandet, jag tror stenhårt att det åtminstone delvis är tack vare medicinen Abilify. Innan kunde jag ligga hela nätterna och ta om diskussioner, konversationer och situationer hur många gånger som helst, saker jag kunnat säga eller göra annorlunda. Detta trots att jag verkligen inte har några problem med att säga till eller säga ifrån - särskilt inte när det gäller Uzie och hennes välbefinnande. Då ser jag rött och tar i ändå från tårna men jag vet att alla inte kan vara likadana.
    Bra gjort att våga åka in till stan och konfrontera ångestdjävulen och få bekräftat att din hund är social, rätt hanterad och rätt funtad. Väldigt bra, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va skönt att du slipper älta så mycket.
      Jag hoppas verkligen på att bli bättre på att inte älta. beträffande hunden så var det en bra upplevelse som tyvärr just nu överskuggas av det jag skrivit i nästa inlägg. Felet/skulden ligger på mig.
      Kram

      Radera
  5. Jag känner också igen det där med ältandet. Usch man kan få både ångest och ont i magen. Tyvärr är mitt enda medel att stoppa i mig lugnande medicin, men lyssna på musik är också nåt som kan funka. Låter kanske löjligt, men för mig är det ett sätt att skingra jobbiga tankar.
    Åh dumma hundägare kan man verkligen bli förbannad på. Jag säger som Lena, det borde vara körkort på hund!
    Många många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter ytterst sällan medicin, för sällan enligt min läkare. Rädd för tabletter och att mista kontrollen så då ältar jag ännu mer. Jobbar för att bli bättre.

      Kram

      Radera