tisdag 16 oktober 2012

Tjohoo!

Jag var till min husläkare igår för att få en utvärdering av min långtidsmätning av blodtrycket. Kan säga att det var inget roligt resultat, konstant för högt utom när jag sov.
Jag berättade att jag slutat röka och hon tog ett nytt tryck och det var PERFEKT! Tänk att 9 dagars rökfrihet har gjort att jag slipper äta blodtrycksmediciner vilket jag har gjort tidigare. Ska göra om långtidsmätningen till våren bara för att följa upp och se att det är ok.

Folk säger till mig hela tiden, att kan du sluta röka så kan alla. Har inte klarat mig utan cigg ens några timmar tidigare. Har till och med gått upp på nätterna och rökt.

Det som har varit jobbigt är att jag har varit så trött och lättirriterad, snäst åt allt, brukar inte vara sådan annars. I och för sig kan det ju bero på att jag är väldigt inflammerad i hela kroppen och värken är för jävlig.
Sedan detta med vanor. Rökte ju i tid och otid. Så fort jag hade tråkigt, ätit, pratade i telefon osv. Är på väg ut hela tiden men kommer på att jag har slutat.

Nu är det bättre, visst kommer suget men det går över snabbt och kommer inte lika ofta.

Positivt, mindre ångest!! I början ökade ångesten men nu är den bättre. Tidigare var det en ond cirkel. Nikotin och koffein ökar ångest, mer ångest, mer cigg, mer kaffe och till slut tablett för att minska ångesten. Sedan börja om igen.
Ett stort tips till alla rökare med ångest. Sluta röka och dra ner på koffeinet.

14 kommentarer:

  1. Åh, vad duktig du är!! Rökning är ett elände. Att sluta röka är den bästa tjänst du kan göra! Go, girl!!

    SvaraRadera
  2. Tack vännen för dina ord hos mig.
    Vad gjorde jag utan alla mina bloggvänner.
    Det är ni som ger mig styrka när det känns nattsvart.

    Hejar på dig jag
    Kramar om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma vännen!
      Bloggvännerna är oerhört viktiga för mig med.
      Stor Kram och hoppas på att du snart får en lugnare period.

      Radera
    2. Fan vad bra! Härligt att läsa att du fixade det "så lätt", alltså blodtrycket. Jag säger absolut inte att det är lätt att sluta röka, utan att du nu fick svart på vitt vad bra det är för kroppen (och själen) att sluta. Kram!

      Radera
    3. Ja, det är bra eller rättare sagt kanonbra!
      Kram

      Radera
  3. Detta inlägg peppade mig till max att sluta röka.. Jag ska samla mig lite, men jag lovar att försöka!!
    Har du något hjälpmedel? Har säkert frågat innan men minns inte.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du blev peppad! Jag hoppas verkligen att du sluta. Jag tror att även du skulle må bättre i din ångest utan nikotin.

      Mitt hjälpmedel var att jag gick på laserbehandling http://www.laser-terapi.se/
      Detta för att slippa den fysiska abstinensen dock måste man vilja sluta själv, det är ingen mirakelmetod.
      Jag har alltså inte använt några nikotinplåster, tuggummi eller liknade.

      Det kostar i och för sig en del men det är helt klart värt det. Jag redan nu sparat 500 kr på att inte röka så det är inte länge innan jag går plus/minus noll och tjänat in vad behandlingen kostar.

      Önskar dig all lycka vännen.
      Stor Kram

      Radera
  4. Grattis till de positiva effekterna av sluta rökningen!!! Verkligen!
    kram

    SvaraRadera
  5. Känner igen fast det var så längesen jag slutade. Men när jag läser så minns jag ju precis det där. Men du, irritationen osv går över. Så ge aldrig upp.
    Kram och hejja på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen det går över för jag är inte så snäll just ;-)

      Radera
  6. Vad duktig du är! Det är det bästa dukan göra för din kropp - att sluta röka. Kram

    SvaraRadera