tisdag 31 december 2013

Summering av 2013

Detta är kort om vad som hänt under året, hämtat både från bloggen och Twitter. Under våren började jag skriva Bäst, Sämst och Tack varje dag på Twitter som en slags minidagbok. Detta för att påminna mig själv om att det finns bra saker också. Nu upptäckte jag att den var väldigt bra att titta på när jag summerade året då jag inte har bloggat särskilt mycket pga mina dåliga händer.

Januari
Vi fick äntligen klart köket, nytt kök så underbart.
Jag och hunden tog vårt första 1:a pris i lydnadsklass 1
Depressionen var ett faktum i slutet av månaden.
Kämpade på utan mediciner förutom vid behov och sömnmedicin med hundarna och maken som stöd.

Februari
Fortfarande i depressions och värkkoma
Lyckades dock komma ut och tävla och tog två till första pris och titeln LP1 var våran.
Skickade hem lånehunden då jag trodde att löp var på gång.
Fick en hagelrikoschett i armen när grannen sköt skabbbräven.

Mars
Årlig mellofest
Drömmar kommer och går. Tänkte låna ut hunden till en kennel i norr för parning men magkänslan säger nej så det blir inget.
Ont, ont i kroppen
Konflikt med syrran, passar inte in i hennes perfekta FB värld.
Strul med boendestöd

April
2 april, årets första fjäril, en citronfjäril. Då blir sommaren fin. Smärtan är extremt jobbig, medicin fungerar ej.
Tråkiga upplevelser med hunden som tar på min självkänsla.
Jobbar hårt med självkänsla och hunden.
Ångestdjävulen är på topp under en lång period men jag kommer igenom det.
Börjar skriva, Bäst, Sämst och Tack varje dag på Twitter som en slags minidagbok för att påminna mig själv om att allt inte är skit.

Maj
Tung månad med vagnit hos hunden och en matte som är låg men lånehunden är hemma igen!
Shoppar kläder för första gången på ett år. Ej svarta, ej hundkläder.
Ser sista föreställningen av Jesus Christ Superstar med maken, så bra. Så värt 3 dgr i sängen efteråt.

Juni
Lever ett härligt hundliv med min egen, lånehunden och utställningshunden.
Piggar och gladare än på länge.
Midsommar hemma med syster med familj och pappa och mamma. Påfrestande men syskonbarnen gjorde det värt det.

Juli
Sängliggande för det mesta pga. benen förutom hundpromenaderna
Träffade en gammal vän jag inte har sett på 11 år. Åh, vad jag har saknat henne.
Var på en kanonkul maskeradfest

Augusti
Vågat tävla hund igen, nu LK2
Varit på Petter på Grönan med syrran, nu verkar hon bättre
Lånehunden insjuknar och det går fort.

September
Lånehunden har fått somna in med värdigheten i behåll.
Sk. bästa vännen kom hit och uppförde sig illa. Nu är det verkligen slut känner jag och jag kan känna mig klar och nöjd över beslutet.
Skaldjursbuff’e på Grand och sen en heltokig festnatt

Oktober
Rökfri 1 år!
Kämpar med smärta.
Kurs i personspår med hunden. Tävlat lite LK2
Firat syskonbarnens födelsedagar
Börjar bli bättre i benen och orkar gå lite längre varje dag i slutet av månaden.

November
Bråkar med sjukvården, problem med njurarna.
Annars hyfsad för att vara jag orkar med långa promenader nästan varje dag.
Var på Gardell med en go vän och åt på Griffins
Kanske mina drömmar om valp går i uppfyllelse.
Åt gåsamiddag

December
Underbar semester då vi firade min 40 års dag
Massa tråkigheter med hunden och hen som tog hand om henne
Tjuvparning, komplikationer, förlorad vänskap, Ångestdjävulen på topp igen och svår att hantera men jag gjorde det. se dec i bloggen
Träffat kusiner med barn, kul. Syrran åter konstig.
Barnlösheten kändes som vanligt och jag bröt ihop när släkten var här.

Summa sumarum så vet jag inte om detta året blev som mycket bättre än 2012. Eller jo kanske. Det har varit en väldig berg och dalbana.

Jag har vågat ge mig ut mer både på hundgrejer och andra saker, bara att jag har varit på flera evenemang är stort, åkt tunnelbana också, träffat nya människor.

Ångestdjävulen har inte legat på lika hårt utan kommit i perioder då det inträffat jobbiga saker men jag har lyckats jobba mig igenom det.
Kroppen däremot har varit värre än någonsin och hjälp verkar vara svårt att få.

Jag har haft förmånen att ha många härliga hundar hemma hos mig. Förutom min egen så ligger lånehunden mig varmast om hjärtat. Jag känner mig så privilegierad att jag fick ha honom så länge och ta hand om honom under hans sista tid.

Jag börjar hitta min kärna och fortsätter min resa för att må så bra som jag kan. Jag är tacksam över alla de som hjälp mig och funnits för mig under året på olika sätt. Jag är också tacksam över att jag har fått se andra i deras rätta skepnad så jag har kunnat lägga dem bakom mig. 2013 har verkligen varit en utrensningens år på många sätt.

Jag tackar för alla de lärdomar jag har fått och går in i 2014 förhoppningsvis lite klokare, gladare och med att lita mer på mig själv och min magkänsla.
2014 ska ingen få sätta sig på mig mer. Säger som Jonas Gardell "I’m gonna fuck you – until you stay fucked"

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas att ditt 2014 blir ett bättre år än 2013, även om du hade bra stunder då också. Jag var också och såg Gardell, så jäkla bra. Man skrattade och grät om vartannat precis som vanligt när han skriver och uppträder. Kram på dig, jag fortsätter att läsa hos dig i år också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny för att du finns och läser. Det betyder otroligt mycket för mig. Ledsen att jag inte skriver så ofta.
      Kram

      Radera
  2. God fortsättning på 2014!

    SvaraRadera