tisdag 5 mars 2013

Låna ut eller inte?

Är så ledsen och besviken. Redan när jag köpte min första hund så drömde jag om att någon gång ta en valp efter min egen hund. Av olika anledningar så har det aldrig varit rätt med tidigare hundar dvs. meriter och hälsa så jag har väntat och kämpat.

Den jag har nu är både frisk och välmeriterad och jag tror att hon kan tillföra rasen något.
Tanken var att jag själv skulle ha tagit en kull i vår men nu har jag inte den fysiska kapaciteten att orka. Jag har frågat min uppfödare om hon ville låna henne men hon har redan samma linjer.

Då frågade jag en annan uppfödare, vars hanne jag tänkt låna om jag haft kullen själv om de ville låna henne.

De är intresserade och allt verkade så himla bra till och med i torsdags då jag inser att de inte har läst på om regler, lagar och avtal. Inte heller förstått att de står för maten när de lånar min hund osv.

De börjar prata om att det kostar så mycket att ta valpar och är så stor risk att man inte får tillbaka det man lagt ut. Har man inte tänkt på det innan?! Det kostar, antingen går det bra och det blir många friska valpar eller så går det åt skogen.

Verkar inte som om de har tänkt på att det är faktiskt jag som tar störst risk.
Min hund kan ju faktiskt dö!
Det jag får av detta är eventuellt en valp alternativt pengar motsvarande en valp.

Det blev inga papper skrivna och jag känner mig väldigt osäker om jag ska låna ut henne.
Vill gärna ha en valp efter min hund men inte på bekostnad av hennes välmående.

Vad tycker ni att jag ska göra? Väldigt tacksam för råd i denna svåra fråga. Kram

8 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut inte att du ska låna ut henne om det inte känns rätt, framför allt inte till de som äger hanhunden - de verkar verkligen inte ens ha kunskapen för att ta en valpkull och ha hand om födsel och så vidare, för att inte tala om kunskap om lagar, regler och avtal.
    Fan vad trist. :-( Du kanske kan lägga ut en annons på rasklubbens hemsida, eller blir det för personligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny! Det är precis så jag känner.
      Skönt att få stöd i detta. Det jag skrev ovan var bara lite av det som fick mig att tveka.

      Tyvärr så är det en liten ras där många är sig själv närmast och många avlar på det som jag tycker är skit dvs. ickefria, osunda hundar osv.

      Så det blir nog inga valpar efter min hund vilket jag tycker är förjävligt då vår avelbas är ganska snäv och vi behöver alla fria, friska och mentalt sunda hundar.

      Radera
  2. Det är ju askasst, när man sitter med en bra hund och vet med sig att folk sitter och avlar på skitmaterial. Jag är himla glad att min uppfödare valde att inte ta kull på Uzie, av en väldig massa anledningar... men till syvende och sidst är hon ju inte en god representant för sin ras.
    Hur gammal är din hund nu? Du KAN ju börja må bättre med tiden och kanske orka ta en kull själv. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken är god Jenny men jag har varit sjuk i över 15 år och jag blir inte bättre..
      Min hund är 4 år och tiden rinner iväg. Det är nu eller aldrig. Ju äldre hon blir desto högre risk för komplikationer. Hon får inte vara över 5 år vid första kull.
      Klokt att din uppfödare inte tog kull på Uzie. Önskar att det fanns fler såna som tänker så.
      Kram

      Radera
  3. Jag kan ingenting om sånt där alls, så jag skickar en stor kram i alla fall istället!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om åldern. Fan vad trist. :-(

    SvaraRadera