fredag 6 januari 2012

Ångestdjävulen har lugnat sig lite

Har haft ett par dagar nu som ångestdjävulen inte har bråkat så mycket.
Jag hoppas och ber att jag får fortsätta få minskad ångest.

Har som ett inofficiellt nyårslöfte bestämt mig för att vara mer öppen och ärlig om mina psykiska sjukdomar.
Det är så jobbigt varje gång någon frågar, vad jobbar du med och jag bortförklarar eller säger mitt gamla jobb. Har faktiskt berättat för 2 stycken nu.

Vi har varit med hunden på koll hos fysioterapeuten. Tog ordentligt på min fibrokropp att hjälpa till vid genomgången av henne. Var faktiskt helt slut fysiskt på kvällen och inte av ångest.
Resultatet av kollen var kanske inte så upplyftande men jag vet att det mesta går att få ordning på med mer muskler och stretching.
Det finns ju dem som inte tror på detta sätt och inte förstår hur jag med min värkkropp kan stretcha henne men det handlar om max 5 min och då får jag bita ihop. Vad gör man inte för sin gulla?!

Igår var jag på ett välbehövligt besök hos sjukgymnasten efter övningarna dagen innan.
Skön promenad i solen och en god middag på kvällen. Minns när torsk var skolmat och lax var lyx men nu är det ju tvärtom.

Idag så skiner solen igen så vi tänkte packa varm choklad och ostmackor och ge oss ut i skogen. Sen ska vi försöka plocka bort julen, nyser ihjäl mig snart av granen.

6 kommentarer:

  1. Hej och tack för din kommentar! Får hoppas blogglusten håller i sig lite längre denna gång :)

    P.S. En nyfiken fråga: på vilket sätt hittade du min blogg? D.S

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer inte ihåg.
    Det var ju ett tag sen men jag vet att jag sökte efter likasinnade på nätet.
    Har tittat in då o då för att se om du var på gång igen.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Tack! Ska kika lite mer på din blogg imorgon. Alltid skönt med "likasinnade". kram

    SvaraRadera
  4. Kan vara skönt att få lite vila från ångesten.

    SvaraRadera
  5. Skönt med mindre ångest, grattis eller vad man nu ska säga.
    Klart att hundar också ska gå till sjukgymnast/fysio om de behöver, stretching is the shit. Jag masserar Uzie lite kort om det är kallt när vi ska ut, de stora muskelgrupperna och så får hon ha täcke på.
    Ut och gå med hunden i skogen, i t.ex högt gräs (svårt nu på vintern) eller blåbärsris, låt henne GÅ och inte springa som hon vill. Att gå är jobbigare och tränar fler muskler. :-) Detsamma för dig iofs och det kanske inte är bra med värkande kropp kom jag på. :-( Har du möjlighet att simma henne någonstans? Det är mycket bra träning också.
    Kram, hoppas nu att du får fortsätta att må lite bättre. Kanske kan det hjälpa att vara öppen med ditt psykiska mående, att inte behöva gå och hålla allt inom dig. Kram!

    SvaraRadera
  6. Jenny, tack för dina tankar om hunden.
    Har haft en tik tidigare som behövde typ samma sak så jag är på banan om vad som är bra träning men tack iaf.
    Helst utav allt hade jag velat ha rejäl djupsnö som hon fick gå i men vi får klara oss med den väldigt kuperade terrängen här, har skogen utanför knuten.
    Kram Lisa

    SvaraRadera