torsdag 20 december 2012

Hur tänker man?!

Igår när jag var ute på promenad med hundarna tillsammans med mitt boendestöd så blev min hund påkörd av en traktor.
Vi går på en skogsväg där det kommer typ 2 bilar varannan vecka.
Hundarna och jag har reflexvästar på oss, det är ljust ute dessutom är de modell väldigt stor hund så vi syns. Jag ser traktorn, kallar in hundarna.

Vägen är så smal så vi måste kliva över en snövall och ner i ett dike eftersom vi inte får plats på vägen. Traktorn stannar inte utan fortsätter köra?!
Jag får över lånehunden men min egen hinner inte över. Hon är ca 30 cm från mig då främre traktordäcket tar i hennes vänstra sida. Foten blir påkörd.
Jag ser framför mig att nu kommer det bakre däcket och hon blir mosad. Hon hinner undan men får hela schaktbladet som var uppfällt över bäcken och rygg. Traktorföraren stannar inte?!

Jag blir så chockad men ballar inte ur utan försöker vara som vanligt gentemot hunden.
Hunden får fortsätta gå lös men hemåt så jag kan se hur hon rör sig. Ser hälta på vänster bak.

Traktorn kommer tillbaka och jag ställer mig mitt i vägen för nu jävlar ska han stanna. Han stannar och jag frågar lugnt och sansat om han inte så oss.
Jorå, han hade sett oss men djur brukar ju flytta på sig och framdäcket tog ju bara lite grann i hunden?! Stannar man inte då?! Sen sa jag att schaktbladet hade tagit i både rygg och bäcken.
Då blev han lite mer nervös men bad inte om ursäkt.

Som tur är hade jag mitt boendestöd här som vittne både på vad han gjort och sagt.

Kollade igenom hunden noggrant när jag kom hem och pratade med min veterinär. Vi bestämde oss för att avvakta.

Ringde jag runt för att försöka få reda på människan heter så att jag kan polisanmäla. Gjorde en polisanmälan men utan hans namn. Nu vet jag namnet men jag vet inte om jag törs lämna ut det då det på sikt kan ställa till ett helvete för oss då vi bor på landet och vissa personer inte är kloka här.

Förmodligen har han fått reda på detta för igår kväll när jag stod ute och matade så kom han och var väldigt orolig för hunden?!
Jag talade om som det var att jag kommer att polisanmäla. I och för sig hade jag redan gjort det eftersom min hund ska gå i avel (blev klart i helgen att jag ska låna ut henne) och skulle det bli något skit av det här så måste det finnas på papper.

Han tyckte att det kan jag ju inte göra om jag det inte är något fel på hunden och varför hade jag inte åkt till veterinären.

Var glad att jag hade stora lånehunden här för han kändes hotfull. Min egen hund som aldrig skäller ut någon både morrade och skällde som en tok.

Åkte i alla fall i väg till veterinären och den kostnaden får han ta. Hon är halt men förmodligen är det något som går över. Han tyckte att det var onödigt att röntga i dagsläget eftersom hon inte verkade ha särsklit ont men han sa också att det kan ta några dagar innan skadorna upptäcks efter ett trauma. Lite svårt att vet exakt vad man ska leta efter. Även inre små trauman kan vara svårupptäckta.

Skönt att maken kommer hem i kväll för gubben skulle komma hit för att kolla hur det var med hunden och tycker det känns väldigt olustigt.

12 kommentarer:

  1. Men fy så hemskt! En del är då idioter. Det brukar sägas "vissa människor borde inte få ha hund", det här är väl ett fall av "vissa människor borde inte få ha traktor"
    Hoppas din hund och du mår bättre snart.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke. Mår själv ok, lite skakis fortfarande pga att han känns så obehaglig.
      Hunden verkar hyfsad. Peppar, peppar ta i trä. Lite skrapsår, en och annan bula och lite öm i baken/låren.
      Kram

      Radera
  2. Men GUD, vad hemskt!!!! Jag tappar orden. Vilken jävla skitstövel (pardon my french)! Vilken tur att det ändå gick "bra" (hon hade ju kunnat dö, menar jag) och att du hade boendestödet med dig. Jättebra att du anmälde till polisen.

    Hoppas verkligen att det inte blev några värre skador.

    Kram och god jul, Andy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte be om ursäkt ;-) Tycker precis som jag. Kommer över mig fler ggr om dagen att hon kunde ju faktiskt dött. Hon verkar ok för närvarande men man kan ju aldrig veta så jag avvaktar.

      Nu ska jag våga mig ut själv och hoppas att jag slipper traktoridioter.

      Önskar även dig en God Jul och hoppas du får må så bra som möjligt. Kram

      Radera
  3. Men herregud, så förbannad jag blir! Helt vansinnigt! Hoppas allt går bra nu.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förbannade är bara förnamnet på vad jag har varit. Lite lugnare nu men oron över komplikationer ligger och gror i bakgrunden.
      Kram

      Radera
  4. Tack det går nog trots allt. Har ju ett och ett halvt barnbarn att tänka på. Var på minnes stunden för mitt X idag tillsammans med ca 50 andra. Och då hade familjen haft en egen stund före.

    God Jul och Gott (bättre?) Nytt År du också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du finns i mina tankar och önskar att även du får ett bättre nytt år.
      Kram

      Radera
  5. Men herregud vilket jävla arsel! *arg som fan* En hundforumkompis råkade närapå ut för samma sak men hennes lilla trasselsudd hade blivit mosad. Hon var tvungen att ge lilltjejen en flygtur i kopplet för att få henne ur vägen.
    Bra att du polisanmälde! Om han hotar dig personligen så får du polisanmäla honom för olaga hot också, ju mer desto bättre i det här fallet.
    Jag hoppas innerligt att din hund klarar sig med lite skrapsår och ömhet. Stor kram och God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man bara undrar.. Fortfarande mycket konfunderad och förbannad.
      Gick förbi där det hände idag. Kändes i magen kan jag säga. Maken sa att här ser man ju hur tydligt som helst om det kommer någon gående, speciellt med reflexvästar på.

      Lilltjejen har ont i rumpan/låret vid beröring alltså om man känner igenom henne. Rör sig lite orent men verkar inte ha skitont vid rörelse.
      Jag tror att det är övergående dvs. en rejäl lårkaka/smäll. Peppar, peppar ta i trä.
      Min enda farhåga är om bäckenet har fått sig en smäll och roterat lite. Veterinären tyckte dock att det var rakt men är hon fortfarande oren i gången om typ 10 dagar så får jag ringa min hundfysioterapeut.
      Önskar dig en God Jul och tack för din omtanke.
      Kram

      Radera
  6. Vilken mardröm! Stackars vovven..... en traktor är stor och hård och en hund ganska liten och mjuk - det är en ekvation där stor ska akta liten. Förstår att du blir förbannad...... och ledsen och rädd kanske..... Tur att det inte verkar ha blivit värre än det blivit, det hade ju kunnat gå hur illa som helst ju.
    kram och god jul i efterhand!

    SvaraRadera